E-handel B2B vs B2C (3 VIKTIGA FAKTORER)

En av de vanligaste frågorna vi får när vi är ute och träffar företag är: 

b2b vs b2c

"Vad är skillnaden mellan E-handel b2b kontra b2c" eller "Är det någon skillnad mellan B2B vs B2C". Jag tänkte besvara dessa frågor och presentera 3 framgångsfaktorer.

 

Kunden

Kunderna för respektive B2B vs B2C skiljer sig en del. B2C-shoppar har oftast många fler kunder och dessa kunder är inte sällan både okända och förstagångskunder. B2C-kunden är ofta en van online köpare, de handlar inte sällan hos konkurrenter och i andra shoppar. B2C kunderna skiljer sig också ofta åt mot varandra och inte sällan måste man kategorisera in B2C kunder i fler personas eller segment än vad man behöver med b2b kunder. Privatkunder (B2C) är också ofta eller blir ofta influerad av andra attraherande kanaler så som retargeting, facebook och instagram. B2B-shoppar har ofta ett färre antal kunder men där är det istället ofta så att det är lättare att ha koll på kunderna, följa hur de använder shoppen, vad de handlar och med den datan komplettera affären med säljare och kundtjänst som kan supportera  i kundresan. 

Men något som är viktigt att tänka på dock, är faktumet att bakom tangentbordet eller skärmen är det alltid en person, denna personen har förväntningar baserat på tidigare upplevelser och där av kommer alltid den individuella användarupplevelsen alltid att påverka oavsett B2C eller B2B, mer om det i avsnittet Användarupplevelsen (UX).

Produkten

Gällande produkter och produktinformation är det alltid viktigt att optimera produkter och produktsidorna, med allt material runt omkring produkterna, deras bilder, texter, filmer PDFer osv. Detta är det inte så stor skillnad om ens någon gällande B2B eller B2C jag skulle däremot säga att det är en större skillnad på typ av data baserat på branch. För webshoppar inom tech eller industri är det viktigt med specifikationer och mätetal, det är viktigt för dessa typer av kunder att kunna jämföra och lätt ta till sig den typen av detaljerad data lätt oavsett B2B- eller B2C-kund. Där emot för t.ex. tjänster är det viktigare att förklara de mjukare värden så som vad blir resultatet, vad är nyttan och vad löser tjänsten för problem för kunden, detta är samma där inte specifikt för B2B eller B2C.

Så för E-handelsprodukter är det viktigare att tänka vilka typer av kunder har jag och hur kan jag anpassa mina produkter och produktinformation för att passa dem bäst, än att tänka B2B- eller B2C-produkt.

Användarupplevelsen (UX)

Olika kunder och olika segment agerar och arbetar på olika sätt. Det är viktigt att förstå att alla kunder och kundresor inte sker rakt/linjärt utan resan från idé till köp är krokig. En kundresa kan innehålla inspiration från reklam, diskussioner med vänner, egna analyser av tester, många beslut och många hållplatser innan det blir en konvertering och avslut. Beroende på B2B eller B2C så skiljer sig kundresorna åt mycket och när kundresorna är så pass olika och innehåller så mycket "hållplatser" är det viktigt att ha en bra och konsekvent användarupplevelse så att risken för att kunden (oavsett b2b eller b2c) ska hoppa av resan blir minimal. 

Oavsett B2B eller B2C så är det en person bakom tangentbordet och dessa privatpersoner använder tjänster så som https://www.google.se/https://www.facebook.com/ och appar över huvud taget. När det då gäller erfarenhet och vidare förväntningar så är den väldigt hög. Kunder kommer alltid att jämföra teknik med teknik, det är en logisk följd hos de flesta att anta att om google som används av så många miljoner människor och har så mycket data alltid kan vara igång, snabb och enkel så borde alla tjänster vara så tillgängliga, snabba och enkla. Oavsett B2B eller B2C kommer många kunder att räkna med att tekniken hos alla företag är så pass mogen, de kommer inte finnas en självklar förståelse för att när det görs backuper eller indexeringar kan upplevas driftstörningar som påverkar dem.

Slutsatsen

  • Tänk utefter kundtyp | Tänk på personen bakom
  • Anpassa produkterna inte utefter B2B eller B2C utan utefter just din industri
  • Användarupplevelsen måste vara bra och konsekvent för att minimera risken för att tappa kunden på vägen 

Vi är E-handels experter och vill ni veta mer så kontakta oss!

Adán Hultgren 
E-handel, PIM, digital strategi 
adan.hultgren@sigma.se 
+46 730 449515

 

2018-05-24

Kundupplevelse CMX
Unified Commerce
UX
Web
E-handel
CMS

Vill du veta mer? Kontakta oss.


Adan Hultgren
E-handel, PIM, digital strategi
adan.hultgren@sigma.se
+46 730 449515


Magnus Engström
PIM, e-handel, UCaaS
magnus.engstrom@sigma.se
+46 733 20 73 06


Självskatta er Master Data Management-mognad med nytt onlineverktyg!

Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter

Funderar du på nästa steg för att utveckla din digitala affär?

Tävla om strategiworkshop - möt oss på Näringslivsdagen

Business developer academy

Stockholm Helsinki B2B Travel Show

Insikter kring språk och översättningar för PIM och Web

Lansering av Ciqola Carpets, webshop byggd av Sigma med Storm Commerce och Umbraco CMS

Sigma inleder samarbete med IHM BUSINESS SCHOOL

Stibo Connect 2019

Webinar: Umbraco och Storm – en vinnande lösning för din e-handel

Episerver partner close-up

I den digitala spåkulan inför 2019

I den digitala spåkulan inför 2019

Omnikanal på riktigt

Ny logga!

Vad är headless?

The story about Golden Record and how you get total control over your Content Provided data.

Overview of Sitecore eLearning

How to set up your first iPMC extension in 5 minutes

Optimizing performance in iPMC

10 tips for the inRiver PIM developer

E-handel B2B vs B2C (3 VIKTIGA FAKTORER)

Sugcon India 2018 Retrospective

Förändringsdrivna IT-projekt

Vad är PIM?

Ta nästa steg med inRiver PIM

Sugcon India 2018

På väg till Camp digital

Sigmas inspirationsdag

SUGCON 2018, två dagar med inspiration

Före SUGCON Europe 2018

En dag pa Husqvarna

Efter Pimpoint 2018

Om sömlösa digitala ekosystem för handel på D-Congress

Sigma på PIMpoint i Malmö 12-13 april

Upplev den senaste tekniken live!

Sigma på Data2020 i Stockholm den 14 sept

Om digitalt ekosystem för handel på D-Congress

Seminarium om Unified Commerce as a Service

Lansering av Unified Commerce as a Service

$name