Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter

Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter. Det har vi inte råd med. Även om Elon Musk med flera håller på att utforska andra möjliga himlakroppar att leva på så är det inte samma sak som vår fina jord.

Har du någon gång tänkt på hur du påverkar miljön?

  • Hur transporterar du dig, bil, buss, tåg?
  • Vad äter du för mat, kött, fisk, vegetariskt?
  • Hur ser din konsumtion ut, kläder, elektronik livsmedel.
  • Återvinner du någonting? 

 

Alla gör vi miljöpåverkan, frågan är bara hur mycket och vad vi gör åt det. På senaste tiden har det blivit en het debatt i media och mycket fokus har riktats mot miljön, inte minst tack vare Greta Thunberg. Jag är övertygad om att det inte är en fluga utan snarare sista chansen att vända skutan. Den åsikten verkar delas av många konsumenter och flera vänner och bekanta jag pratat med angående detta ämne säger att de allt oftare tar köpbeslut baserat på miljön.

Konsumenterna/Kunderna börjar ställa om och även så måste företagen göra. Sigma har gjort flera bra initiativ men tydligast är ett initiativ som kommer ske i December där i stort sett alla resor kommer att bytas ut mot onlinemöten och där det finns tydliga KPIer att följa upp på.

Andra exempel är Scorett som öppnar upp skomakeri i butiken för att förlänga livslängden på kundernas skor.

Telia i Örebro har renoverat om sin butik och slagit upp dörrarna precis bredvid sin reparations partner Lanmaster som reparerar kundernas mobiltelefoner. 

NELLY.COM som 2018 och 2019 gjorde ett stort arbete med sin returhantering för att förbättra miljöpåverkan och kundupplevelsen i ett och samma projekt.

Sigma har implementerat lösningar för sina kunder där stor vikt lagts åt spårbarhet och mätvärden för produktion, material och påverkan. Miljöaspekten har varit ett krav senaste året och att att bygga in det i sina system har varit viktigt. Det är en trenden som vi är övertygade kommer fortsätter in i 2020 då vi senaste veckan haft flera kundmöten där just den frågan också diskuterats. 

Imorgon 24 Oktober kommer vi att befinna oss hos  Storm för att gå på höstens stora event på temat hållbar e-handel med intressanta paneldeltagare från Autoexperten, Scania, Tricorona Climate Partner och PostNord. 

Frågorna som kommer diskuteras är:

  • Hur kan vi arbeta med klimatkompensation och klimatredovisning?
  • Hur kan vi reducera miljöpåverkan i leverantörsledet?
  • Hur kan vi arbeta smartare med förpackningar och returer?
  • Hur ser framtiden ut inom transport?

 

 

2020 kommer miljön, spårbarhet och transparens stå högt upp på tapeten och vet du inte hur du ska anpassa dig till det så föreslår jag att börja med din produkt process och PIM för det påverkar hela organisationen och alla säljkanaler. Läs mer om PIM här.

Läs mer om storm event här (Tyvärr är det fullbokat 24 Oktober men det kommer säkert fler tillfällen).

Vill du se hur mycket du påverkar miljön? Testa dig själv med hjälp av  Klimatkalkylatorn här.

Vill du läsa nyheten om Scorett och hur de förlänger livslängden på skor klicka här.

2019-10-23

Unified Commerce
E-handel
Kundupplevelse CMX
CMS
Web
UX
PIM

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig och ditt företag med att få kontroll över er content? Kontakta oss.


Adan Hultgren
E-handel, PIM, digital strategi
adan.hultgren@sigma.se
+46 730 449515


Självskatta er Master Data Management-mognad med nytt onlineverktyg!

Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter

Funderar du på nästa steg för att utveckla din digitala affär?

Tävla om strategiworkshop - möt oss på Näringslivsdagen

Business developer academy

Stockholm Helsinki B2B Travel Show

Insikter kring språk och översättningar för PIM och Web

Lansering av Ciqola Carpets, webshop byggd av Sigma med Storm Commerce och Umbraco CMS

Sigma inleder samarbete med IHM BUSINESS SCHOOL

Stibo Connect 2019

Webinar: Umbraco och Storm – en vinnande lösning för din e-handel

Episerver partner close-up

I den digitala spåkulan inför 2019

I den digitala spåkulan inför 2019

Omnikanal på riktigt

Ny logga!

Vad är headless?

The story about Golden Record and how you get total control over your Content Provided data.

Overview of Sitecore eLearning

How to set up your first iPMC extension in 5 minutes

Optimizing performance in iPMC

10 tips for the inRiver PIM developer

E-handel B2B vs B2C (3 VIKTIGA FAKTORER)

Sugcon India 2018 Retrospective

Förändringsdrivna IT-projekt

Vad är PIM?

Ta nästa steg med inRiver PIM

Sugcon India 2018

På väg till Camp digital

Sigmas inspirationsdag

SUGCON 2018, två dagar med inspiration

Före SUGCON Europe 2018

En dag pa Husqvarna

Efter Pimpoint 2018

Välkommen på frukostseminarium

Om sömlösa digitala ekosystem för handel på D-Congress

Sigma på PIMpoint i Malmö 12-13 april

Upplev den senaste tekniken live!

Sigma på Data2020 i Stockholm den 14 sept

Om digitalt ekosystem för handel på D-Congress

Seminarium om Unified Commerce as a Service

Lansering av Unified Commerce as a Service

$name