3 steg till att konverteringsoptimera din e-handel

kreativitet baserad på data, konverteringsanalys hos Sigma

1. Vad är innebär en konvertering för er?

En konvertering kan betyda olika för olika bolag. Det allra självklaraste och som jag tror de flesta tänker på när de tänker konvertering är ett köp. Men innan man börjar optimera sin sajt är det viktigaste att tänka på vad en konvertering innebär för just er sajt. Vad en konvertering egentligen handlar om är när vi får kunden att agera som vi önskar på vår sajt. Detta kan innebära ett köp, men det kan också innebära att man läser klart en hel text, att man skickar in ett kontaktformulär eller att på något annat vis uppfyller sajtens syfte.

2. Är gräset grönare på andra sidan?

Upplever du att andra e-handlares sajter är bättre? Säljer konkurrenten mer? Det är dags att ändra på det, och vi ändrar det genom att testa sajten. Aha, byta färg på köpknappen kanske du tänker nu? Men det är betydligt mycket mer än så. Även om färgen på en köpknapp kan förändra mycket i en stor e-handel är det viktigt att sortera och prioritera. Gör en lista på allt du vill testa på sin sajt, och prioritera efter hur stor skillnad du tror att det kommer göra samt hur lång tid det kommer ta. Inspireras av andras sajter, men känn din egen sajt bäst. Gör det till en sport att veta hur dina kunder agerar och hur du kan hjälpa dem till en konvertering. Jag brukar förklara det som att det är som att gå in i ett IKEA varuhus. Du är på jakt efter en säng, så du går in. Väl inne finns det tydliga pilar du följer för att komma till sängen. Att gå åt fel håll känns bara väldigt obehagligt så du följer pilarna. På vägen tar du med dig en stekpanna och servetter för det tar alltid slut hemma. Du anländer till sängen. Du testar den, funderar men känner att nej, idag var inte läge att köpa den där sängen. Så du fortsätter följa pilarna till utgången. Väl där betalar du för dina ljus och stekpannan, och visst fick du med dig värmeljus också? För ärligt talar, vem har någonsin lämnat IKEA utan värmeljus? Du köper en korv för 5 kr och barnen får en glass, alla nöjda och glada. Två veckor senare beställer du sängen online istället, för vem orkar rodda med att få hem en säng?

På samma sätt kan man tänka kring en e-handel. Oavsett var ifrån dina kunder kommer in på din sajt och oavsett var de landar ska det finnas tydliga vägar att följa. De kanske inte köper den där stora dyra produkten varje gång på din sajt men de ska inte lämna den utan ljus, erbjuder du dessutom något extra vid kassan (korven) så kommer de dessutom lämna den och känna att de gjorde en riktigt bra affär och vi vill alla känna oss som vinnare.  

3. När vinner vi? På tal om att vinna…

Jag är en stark förespråkare till att fira sina vinster, både i vardagen och vid mer festligare tillfällen. Som maratonlöpare vet jag att uthållighet är a och o, men känslan när man passerar mållinjen är oslagbar. Men om man inte riktigt vet när man passerat mållinjen då? Då blir det inte riktigt lika enkelt att fira sina vinster. Därför är det viktigaste i en konverteringsoptimering att mäta sina framsteg, och att mäta rätt. Det är genom data vi fortsätter optimera sajten, och det är genom data vi vet om vi gör framsteg. Genom att sätta upp tydliga mål, med rätt typ av uppföljning kan ni på ett enkelt sätt veta när ni vinner och börja fira framgångarna mer.  

”It’s an Add to Cart kind of Day” – Unknown Genius  

Läs mer om Konverteringsanalys här

Ladda ned vårt Whitepaper om Konverteringsanalys, här

Alla våra tjänster för e-handel och digital strategi:

Vill du sälja mer på din sajt?

Sofie Hedman

Sofie Hedman

Projektledare & Affärsutvecklare Unified Commerce Sigma

sofie.hedman@sigma.se

+46 (0)73 723 79 55

2020-03-11

Web
E-handel
Unified Commerce
Kundupplevelse CMX
CMS

Vill du avsluta 2020 så bra som möjligt? Kontakta oss.


Sofie Hedman
E-handel, Affärsutveckling, Digital Strategi
sofie.hedman@sigma.se
+46 (0)73 723 79 55


Storefront levererar startklar nätbutik från 6 veckor

Hur vi skapade en bättre kundupplevelse för Michelin

PIMpoint 2020 har blivit ett digitalt event och Sigma är en av sponsorerna till detta fantastiska event

E-handel för Rusta på två veckor

Unik paneuropeisk MDM allians

När behöver du ta in hjälp?

Sigma har tilldelats status som Contributing Gold Partner 2020 av Umbraco

Are you asking the right questions? - Get some answers and level up your MDM maturity today with free eBook

När krisen slog till – hjälpte kund bygga e-handel på två veckor

Med Microanalys får du tid till att växla upp din e-handel

Are you establishing your e-commerce business in the Nordics? Read this first!

Så jobbar du kreativt inom ramarna för en e-handelsstrategi

3 steg till att konverteringsoptimera din e-handel

Sigma IT förstärker e-handelserbjudande och satsar i Borås

Hur mår din e-handel, egentligen?

Hur dina besökare blir kunder, på e-handelsdagen 7H i Borås

Reflektioner av 2019

Självskatta er Master Data Management-mognad med nytt onlineverktyg!

Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter

Funderar du på nästa steg för att utveckla din digitala affär?

Tävla om strategiworkshop - möt oss på Näringslivsdagen

Stockholm Helsinki B2B Travel Show

Insikter kring språk och översättningar för PIM och Web

Lansering av Ciqola Carpets, webshop byggd av Sigma med Storm Commerce och Umbraco CMS

Sigma inleder samarbete med IHM BUSINESS SCHOOL

Stibo Connect 2019

Webinar: Umbraco och Storm – en vinnande lösning för din e-handel

Episerver partner close-up

I den digitala spåkulan inför 2019

Omnikanal på riktigt

Ny logga!

Vad är headless?

The story about Golden Record and how you get total control over your Content Provided data.

Overview of Sitecore eLearning

Hur du ställer in ditt första PIM iPMC- Extension på 5 minuter

Optimera prestandan i PIM iPMC

10 tips for the inRiver PIM developer

E-handel B2B vs B2C (3 VIKTIGA FAKTORER)

Sugcon India 2018 Retrospective

Förändringsdrivna IT-projekt

Vad är PIM?

Ta nästa steg med inRiver PIM

Sugcon India 2018

På väg till Camp digital

Sigmas inspirationsdag

SUGCON 2018, två dagar med inspiration

Före SUGCON Europe 2018

En dag pa Husqvarna

Efter Pimpoint 2018

Om sömlösa digitala ekosystem för handel på D-Congress

Sigma på PIMpoint i Malmö 12-13 april

Upplev den senaste tekniken live!

Sigma på Data2020 i Stockholm den 14 sept

Om digitalt ekosystem för handel på D-Congress

Seminarium om Unified Commerce as a Service

Lansering av Unified Commerce as a Service