Så jobbar du kreativt inom ramarna för en e-handelsstrategi

Forskning visar på att när människor har allt för många valmöjligheter så tar man istället inget beslut alls. I ”The Paradox of Choice – Why More is Less” av den amerikanska psykologen Barry Schwartz skriver han om just att när konsumenter har för många valmöjligheter så har man inte bara svårare att fatta ett beslut, man blir dessutom mindre nöjd med det beslutet man valde då alternativen var oändliga.

Genom detta kan vi dra tydliga paralleller till hur det är att arbeta med e-handel och varför en strategi är så viktig. Dels hur tydliga vi är gentemot kunden och hur vi underlättar deras köpresa men dels ur ett arbetsperspektiv. En spretig shop utan tydlig riktigt gör det betydligt svårare för teamet att veta var fokus ska ligga och resultaten uteblir.

e-handelsstrategi 

En strategi hjälper dig att hitta ditt ”varför” på den digitala resan.

När vi sätter upp en e-handelsstrategi för våra kunder börjar vi med en kartläggning av de processer och system som finns i bolaget, det vill säga en nulägesanalys. Vi går in på djupet med e-handelns syfte och vad ni vill åstadkomma. Därefter kommer vi med en rekommenderad strategi där vi tillsammans sätter upp en tydlig väg för hur ni ska arbeta framåt och hjälper er med implementationen. Lika viktigt som det är att ha en strategi är det att den efterföljs och arbetas aktivt med. Det ska inte vara ett dokument man en gång tog fram för att sedan inte titta på igen, hela syftet med en e-handelsstrategi är att det ska vara ett levande arbetssätt i er verksamhet. Därför kommer vi tillbaka till er efter två månader för att se hur arbetet fungerar, vad vi kan förbättra och hur vi kan fortsätta utvecklas tillsammans med slutkonsumenten. 

I min bakgrund som e-handelschef och affärsutvecklare vet jag hur enkelt det är att vilja göra allt på en och samma gång då förändringar inom e-handel sker hela tiden och att kunna följa med kan vara avgörande, samtidigt hjälper en tydlig strategi till att sortera och prioritera. Många av våra idag mest framgångsrika e-handlare är shopar med ett tydligt syfte, både för dem själva och för slutkonsumenten. Som e-handelsnörd har jag gjort det till ”min grej” att försöka handla allt jag kan online för att hålla mig ajour med rådande trender och att testa nya funktioner hos duktiga e-handlare och summan av detta är att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Att inte springa på alla bollar utan att utifrån sin egen shops förutsättning ta till sig ny innovation. Det är så man blir kreativ inom ramarna för en strategi. I en värld av oändliga valmöjligheter är en tydlig e-handelsstrategi ert facit för att lyckas online.

e-handelsstrategi hos Sigma 

Låt oss därför avsluta med att se närmare på 5 frågeställningar som ni kan använda er av för att börja med er e-handelsstrategi redan idag     

  • Har ni koll på den data ni behöver för att fatta grundläggande beslut? Baserar ni er handel på känsla eller information? Det är data som öppnar upp för kreativitet och inte tvärtom. I den digitala världen behöver vi inte göra guesstimations utan har lyxen att enkelt mäta vår sajt.     
  • Vad är ert ”varför”? Varför ska kunden handla hos er och varför har ni en e-handel? Kunder i dag ställer allt högre krav på att bolag att ha en tydlig vision och syfte, om ni inte vet detta, vet garanterat inte heller kunden varför de ska handla hos er   
  • Är e-handeln er enda försäljningskanal eller har ni fler? Hur ska ni i så fall arbeta med de olika kanalerna och hur skapar ni framgångsrik försäljning i alla led? ·      
  • Vem är kunden? Vad vill kunden? Hur beter sig kunden på er sajt? Vad är viktigt för er kund? Att känna er kund utan och innan är grunden för en lyckad strategi. ·      
  • Var är ni idag, var vill ni vara om ett halvår, ett år och fem år? Sätt upp mätbara mål på hur ni ska ta er till nästa steg där alla i teamet är väl införstådda med hur de i sina roller kan hjälpa bolaget att lyckas.

 

Läs mer om e-handelsstrategi här

Ladda ned vårt whitepaper om e-handelstrategi och läs mer

Läslista: The Paradox of Choice – Barry Schwartz

Se mer här: Barry Schwarts TED talk om valfrihetens paradox

 

Våra andra tjänster för e-handel och digitala strategier

Vill ni vill ha mer info och arbeta med konsulter som förbättrat webbupplevelser i 30 år, kontakta oss.

Sofie Hedman

Sofie Hedman Projektledare & Affärsanalytiker på Unified Commerce Sigma

sofie.hedman@sigma.se

+46 (0)73 723 79 55

 

2020-04-02

Web
E-handel
Unified Commerce
Kundupplevelse CMX
CMS

Vill du få en lysande start på 2020? Kontakta oss.


Sofie Hedman
E-handel, Affärsutveckling, Digital Strategi
sofie.hedman@sigma.se
+46 (0)73 723 79 55


Unik paneuropeisk MDM allians

När behöver du ta in hjälp?

Sigma har tilldelats status som Contributing Gold Partner 2020 av Umbraco

Are you asking the right questions? - Get some answers and level up your MDM maturity today with free eBook

När krisen slog till – hjälpte kund bygga e-handel på två veckor

Med Microanalys får du tid till att växla upp din e-handel

Are you establishing your e-commerce business in the Nordics? Read this first!

Så jobbar du kreativt inom ramarna för en e-handelsstrategi

3 steg till att konverteringsoptimera din e-handel

Sigma IT förstärker e-handelserbjudande och satsar i Borås

Hur mår din e-handel, egentligen?

Hur dina besökare blir kunder, på e-handelsdagen 7H i Borås

Reflektioner av 2019

Självskatta er Master Data Management-mognad med nytt onlineverktyg!

Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter

Funderar du på nästa steg för att utveckla din digitala affär?

Tävla om strategiworkshop - möt oss på Näringslivsdagen

Stockholm Helsinki B2B Travel Show

Insikter kring språk och översättningar för PIM och Web

Lansering av Ciqola Carpets, webshop byggd av Sigma med Storm Commerce och Umbraco CMS

Sigma inleder samarbete med IHM BUSINESS SCHOOL

Stibo Connect 2019

Webinar: Umbraco och Storm – en vinnande lösning för din e-handel

Episerver partner close-up

I den digitala spåkulan inför 2019

Omnikanal på riktigt

Ny logga!

Vad är headless?

The story about Golden Record and how you get total control over your Content Provided data.

Overview of Sitecore eLearning

Hur du ställer in ditt första PIM iPMC- Extension på 5 minuter

Optimera prestandan i PIM iPMC

10 tips for the inRiver PIM developer

E-handel B2B vs B2C (3 VIKTIGA FAKTORER)

Sugcon India 2018 Retrospective

Förändringsdrivna IT-projekt

Vad är PIM?

Ta nästa steg med inRiver PIM

Sugcon India 2018

På väg till Camp digital

Sigmas inspirationsdag

SUGCON 2018, två dagar med inspiration

Före SUGCON Europe 2018

En dag pa Husqvarna

Efter Pimpoint 2018

Om sömlösa digitala ekosystem för handel på D-Congress

Sigma på PIMpoint i Malmö 12-13 april

Upplev den senaste tekniken live!

Sigma på Data2020 i Stockholm den 14 sept

Om digitalt ekosystem för handel på D-Congress

Seminarium om Unified Commerce as a Service

Lansering av Unified Commerce as a Service