SUGCON 2018, två dagar med inspiration

SUGCON 2018 Europe är slut för denna gång och vi lämnar Berlin med våra huvuden fullproppade med information. Ett mycket välordnat event som växer för varje gång. Här kommer en sammanställning från mig och mina kollegor Olivier och Maxim.

Allt började med ”Sitecoreland”, en presentation av Jason Wilkerson och Richard Seal. De visade hur de kunde förbättra kundupplevelsen genom att koppla Sitecore Commerce 9 med IoT-enheter. Hur kunder kunde köpa ett armband och ladda med Fast Pass. Användarens historik i xDB uppdaterades genom xConnect och Azure IoT Hub. Kommunikation med användaren gjordes genom en Marketing Automation plan då biljetterna eller Fast Pass var slut.

En av mina höjdpunkter från de olika spår som fanns att välja på var Sitecore xConnect & Marketing Automation omni channel demo med Alexei Vershalovich. Han visade en kundresa runt ett bilköp med flera interaktioner från en provkörning till köp och dialog efter köp. xProfile uppdaterades löpande efter varje interaktion med de mål som triggats, profilbild som uppdateras vid besöket hos bilhandlaren och även hur profilinformation kunde uppdateras under besöket. Ett kul demo med många moment som visar hur det går att förbättra användarens upplevelse, inte bara i en webbsajt, utan också konkret i användarens vardag.

Det var också intressant att höra om xConnect kopplat till GDPR. Hur användardata görs anonymt, hur kunddata kan sammanställas och exporteras ut.

En annan höjdpunkt från första dagen var ”Roundtable” gällande Sitecore Installation Framework. Där man fick lära känna olika metoder (till exempel skalning) samt höra feedback från andra deltagare. 

På kvällen var det en prisutdelning för Sitecore Hackathon och Sitecore MVP 2018. Bilden ovan visar alla MVP:er samlade på scenen.

Avslutningsvis så var det Community Quiz Night där publiken delades in i två stora lag som tävlade mot varandra.

Dag 2 började med att Lars Petersen tillsammans med Todd Mitchell visade värdet av sammankopplat data. De visade scenarion för hur de genom uppsatta tester och profilerat innehåll kunde förbättra upplevelsen för en besökare.

Min absoluta höjdpunkt från dag 2 var EXM Live! The Magic of Email Automation med Pete Navarra. Pete var mycket underhållande och rolig. Han tog hjälp av publiken för sitt demo där alla fick använda sina mobiler och gå till en URL för att registrera sig. Därifrån började olika mail strömma in till den adress som angivits och vidare därifrån beroende på olika val som gjordes.

Dag 2 bjöd på mycket som var intressant, bl a en presentation som var relaterad till ERP Integration Framework som gör det möjligt att konfigurera ett jobb (med connection setting, web service url osv) och få data från olika källor (db, txt-fil eller web service). Det var också ett Round Table för Sitecore Experience Commerce. Intressant att få veta planerna avseende Storefront, import-/exportfunktioner för katalogerna och SXA-komponenter för commerce.

Kamruz Jaman och Mike Reynolds gjorde en demo av nya Forms där de visade möjligheterna med den helt nya formulärsfunktionen.

Mycket intryck under dessa två dagar och svårt att sammanfatta allt som vi såg. Men för att ta del av innehållet själva så kommer en chans då många av presentationerna spelades in och kommer att publiceras och finnas tillgängligt på www.sugcon.eu.

Markus Alphjärta, Olivier Michel och Maxim Shishov.

2018-04-25

E-handel
CMS
Kundupplevelse CMX