Sigmas inspirationsdag

Sigmas inspirationsdag förra veckan fick mig att tänka på hur mycket och samtidigt, hur lite som krävs för att lyckas med Digital Transformation. Digital Transformation / Digital Innovation / Digitalisering är uttryck och fraser som man hört de senaste två åren nämnas i såväl ledningsgruppsmöten som på marknadsavdelningar och fikarum hos kunder. Det kan vara svårt, stort och komplext, och som konsult försöker jag bli bättre i min kommunikation kring hur man går tillväga för att ta rätt steg och prioritera innovationsprojekt jämsides med det dagliga förändringsarbetet. Extra svårt är det i organisationer och företag som jobbar enligt en vattenfallmetodik idag, eller där beslut om innovation kommer top-down. I de fallen finns många trösklar och ”sanningar” man som konsult behöver hjälpa till att riva ner.

Därför var det roligt och inspirerande att se Pia Anderberg från Axel Johnson, prata om deras resa och förändringsarbetet. Pia arbetar som direktör för HR och Förnyelse, och att höra henne tala om hur man arbetar med digital transformation i en koncern som i sin portfölj har företag som direkt konkurrerar med varandra, men som fortfarande behöver dra åt samt håll – var både inspirerande och fick en att tänka ett varv till. Det gäller att ta lärdomar från de stora drakarna, men göra det till sitt eget utifrån de förutsättningar man har. Inte jättesvårt eller hur? Men det svårare än man tror. När man väl fått igång en process och lyckas komma genom de första hindren, satt storleken på innovationsprojekten, och vågat bryta lite traditioner och oskrivna regler, har man kommit flera steg framåt.

Kollegerna på Sigma hade också flera intressanta break-out sessions, och jag fastnade för Malin Åberg och Kajsa Orvarsson från Maverick som diskuterade förändringskommunikation kring förändring både på ett personligt plan (skifta till vegetarisk och vegansk kost under en månad), och i ett yrkessammanhang där vi som åhörare fick titta bakom kulisserna på kommunikation och förändringsresan för ett globalt företag som fick något så vardagligt och infrastrukturellt som dokumenthantering att bli engagerande. Båda ”casen” hade flera paralleller med varandra – vad är det som krävs för att bryta status quo, och skapa en ny vana, och lyckas med att göra något till framgångsrikt? Mindre än vad man tror, men man måste ha fokus och tydlighet.

Inspirationsevent är alltid kul. Man känner sig upprymd och tänker på de pusselbitar man själv hjälper kunderna att lägga på deras resa mot en bättre, roligare och mer lönsam affär. Ibland behöver man både som kund och konsult lämna sin ”lilla låda” och validera tankar, höra hur andra löser sina problem och våga tänka nytt.

 

Artur Hasselblad
Affärsutvecklare PIM och e-handel. 
artur.hasselblad@sigma.se 
+46 70 275 12 83

2018-04-27

E-handel
CMS
Kundupplevelse CMX
Unified Commerce
UX
Web