EN HELHETSLÖSNING FÖR SPENDRUPS B2B, MED FOKUS PÅ TILLVÄXT

Sigma hjälpte Spendrups med implementationen av ett helautomatiserat flöde med e-handelsmotor och CMS med integration till affärssystem med optimerat sök och användargränssnitt.

 

Spendrups

Bakgrund och behov för Spendrups

Sedan starten för över 100 år sedan har Spendrups Bryggerier vuxit till Sveriges ledande bryggeri. Spendrups restaurangkunder hade sedan tidigare en enkel orderportal som användes utan större framgång. Kunderna föredrog att maila eller att ringa kundtjänst för att lägga sin beställning. Utöver en orderportal som inte användes saknade Spendrups utesäljare bra verktyg för att kunna hjälpa sina restaurangkunder på fältet.

Spendrups ville därför ha en modern, snabb och flexibel lösning med möjlighet för mer interaktion och samarbete mellan kund, säljare och kundtjänst. Uppdrag och mål Utöver att modernisera själva orderportalen ville Spendrups erbjuda en mer konsumentinspirerad e-handel där de kunde möta sina företagskunder på ett personligt sätt. Erbjuda möjligheten att handla hos Spendrups 24/7/365 med responsiv design för alla enheter. Man ville att B2B kunderna skulle kunna utföra alla typer av ärenden, inte bara beställningar. Exempelvis utbildningar, guider och filmer för instruktioner för byte av fat eller rengöring av tankar. Man såg ett behov av ett säljverktyg för sina egna utesäljare och hade som mål att öka andelen ordrar från analoga till digitala kanaler.    

Kravställning & implementation

Efter att ha träffat ett antal potentiella partners, valde Spendrups Sigma för att genomföra en förstudie och föreslå en teknisk lösning. Förstudien inleddes med att synpunkter samlades in från säljare och kunder i restaurangsegmenten med hjälp av allt från Google Analytics och heatmaps till enkäter och personliga intervjuer. Enkelhet och snabbhet var alltid i fokus, och såväl kunder som säljare var med genom hela utvecklingsprocessen. Efter förstudien stod det klart att Spendrups själva hade en helt annan syn på sin e-handel än vad kunderna hade. Man insåg att man inte kunde få den kundupplevelse man eftersträvade i det befintliga CMS:et och förstod potentialen med att använda ”e-handel i fickan” för utesäljarna.

Utmaningar som Spendrups hade       

  • Hårt reglerad bransch   
  • Vill förändra kundbeteendet        
  • Effektivisera säljarnas vardag        
  • Erbjuda en konsumentlik e-handel       
  • Inkompletta beställningar     
  • Specifika kundkrav

Lösningen

Spendrups tror på best-of-breed och valde därför en lösning som bygger på Storm Commerce och Sitecore. Integrationen mellan de båda systemen gör att mycket av den funktionalitet och data som finns i Storm kan administreras inne i Sitecores gränssnitt. E-handelslösningen inkluderar även integration till systemen inRiver PIM och M3 affärssystem som fanns sedan tidigare. Sigma stod efter förstudien för implementationen av ett helautomatiserat flöde från PIM-system och affärssystem till e-handelsmotor och CMS, med optimerat sök och användargränssnitt. E-handelslösningen och valda kompletterande tjänster tillgodoser kravet på hög tillgänglighet. Systemet är autonomt vilket innebär att kunden kan utföra sina ärenden även om ERP är nedstängt för underhåll. Alla produktartiklar hämtas från affärssystemet, liksom kundunika priser och sortiment, och så fort en produkt är säljbar visas den upp i e-handeln.  

”Implementerat är nu en helhetslösning med Storm Commerce, Sitecore Experience Platform, inRiver PIM och M3. Med massa små men smarta funktioner är det nu mer användarvänligt och effektivt att använda webshoppen. Storm + Sitecore är en beprövad lösning som vi varmt rekommenderar till företag med höga krav på användarupplevelse och e-handelsfunktionalitet.”

ADAN HULTGREN, HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT, UNIFIED COMMERCE BY SIGMA

”Antalet kunder som hittar till e-handeln har sedan lansering bara ökat för varje månad. Vi har nu en väldigt bra grund att stå på som gör oss flexibla i vårt e-handelsarbete framåt.”

KAISA EKQVIST, E-COMMERCE MANAGER, SPENDRUPS

”Det här är en viktig satsning för Spendrups och vi har fäst stor vikt vid att hitta rätt i valet av e-handelslösning. Vår nya e-handel måste utan problem hantera alla aspekter av modern B2B försäljning online där avtalspriser, anpassade sortiment och innehåll för olika kundsegment är extra viktiga delar för oss. Genom att välja en SaaS-lösning får vi dessutom ett problemfritt ägande.”

MATS ANUND, IT-CHEF, SPENDRUPS  

Ladda ned PDF med hela kundcaset här: